Alles Over Het Leven Mooie rode bloemen op een mooie dag - Alles Over Het Leven Banier

Op zoek naar God


Op zoek naar God
Ik weet uit eerste hand hoe het is om op zoek te zijn naar God en een begrip van de Bijbel, terwijl je over beide onderwerpen volledig in het duister tast. Er was een tijd in mijn leven waarin ik niet eens wist dat ik gewoon naar de winkel kon gaan en een Bijbel voor mezelf kon kopen. Ik zei wel eens tegen mijn man: "Als ik een Bijbel had, dan zou ik hem lezen. Dan zou ik God kennen."

Op dat punt in mijn leven kende ik niemand die zelf een Bijbel had. Ik had er nog nooit een gezien tot de dag waarop mijn man thuiskwam met een verrassing voor me: mijn eigen Bijbel. Hij was zo groot dat ik hem met twee handen moest vasthouden. Ik nam hem meteen mee naar de sofa en begon in het boek Genesis te lezen. Ik las een of twee pagina's per dag. Ik las bijna het hele Oude Testament en begreep helemaal niets van wat ik had gelezen. Toen dacht ik dat het wellicht een beter een idee zou zijn om eerst het Nieuwe Testament te lezen. Maar het enige dat ik uit deze lezingen wist te halen was dat Jezus belangrijk was. Ik wist niet waarom, maar ik wist wel dat Hij belangrijk was. Ik bleef de Bijbel week in week uit lezen omdat ik God eerlijk waar wilde leren kennen.

Enkele maanden later werd er aan de deur geklopt. Twee vrouwen deelden literatuur uit over God. Ik dacht: "Wauw, dit is geweldig, mensen die God kennen". Ik liet hen binnen. We babbelden een tijdje en ze vroegen me toen of ik een Bijbelstudie met hen wilde doen. Natuurlijk zei ik "ja". Ik was op zoek naar God en ik dacht dat zij het antwoord hadden.

Wekelijks kwamen we in mijn huis bijeen om een Bijbelstudie te doen. Ongeacht wat we bestudeerden, bleef ik de Bijbel elke dag lezen. Na elke sessie ging ik op mijn knieën en bad ik God dat Hij me zou helpen om de waarheid te leren kennen. Ik zei dan: "God, ik begrijp al die verschillende kerkgenootschappen niet. Ik weet niet wat juist is. Toon het mij alstublieft." Op dit moment kende ik persoonlijk niemand die ook maar enige kennis had over de Bijbel, behalve mijn vriend Bobby dan, maar die woonde meer dan 2000 kilometer van me vandaan. Ik dacht dat ik helemaal alleen was. Enkele maanden nadat we onze Bijbelstudie waren begonnen, gebeurde er iets verbazingwekkends. Er werd iets gezegd waarvan ik in mijn hart wist dat het verkeerd was. Ik sprak en zei: "Ik las enkele dagen geleden in mijn Bijbel juist het tegenovergestelde van wat jij zegt." En het gebeurde nog eens, en toen nog eens, en toen zo vaak dat ik de Bijbelstudie beëindigde.

Toen sloeg het noodlot toe. Er ontstond een brand in mijn kelder en er was zoveel rookschade dat we een bedrijf moesten huren om het hele huis schoon te maken. Er waren vier kleine ramen die ze op die ene dag niet hadden kunnen schoonmaken, maar ze zeiden dat een man, Rob genaamd, later in de week zou terugkomen om het karwei af te maken.

Enkele dagen later, op een van de koudste dagen van het jaar, kwam Rob inderdaad om de ramen schoon te maken. Hij ging de garage in met zijn emmer, maar na enkele minuten klopte hij al op de kelderdeur om naar boven te kunnen komen. Hij zei dat het zo ontzettend koud was en dat hij even zijn handen moest warmen. Ik vroeg hem of hij even naar boven wilde komen voor een kop soep en dat klonk hem goed in de oren. Toen hij aan de keukentafel ging zitten maakte hij een opmerking over mijn Bijbel. Hij vroeg of ik een Christen was. Ik antwoordde: "Ik heb geen flauw idee; ik heb mijn Bijbel nu al bijna een jaar lang zitten lezen en ik begrijp er niets van. Ik weet dat Jezus belangrijk is, maar ik weet niet waarom." Hij vertelde me toen over een kerkgemeente waarvan hij dacht dat ik die misschien graag zou willen bezoeken. Ik vroeg of hij er ook naar toe ging en hij zei "ja".

De volgende zondag ging ik aarzelend naar die gemeente, samen met mijn twee jonge zonen. Ik was zo bang dat ik geen woord hoorde van wat de voorganger zei. Ik kon er maar niet over uit dat hij een gewoon pak droeg. Ik was Rooms-katholiek opgevoed en daarom leek mij dit enigszins bizar. Ik hield de jongens dicht bij me en zat daar in mijn stoel te beven. Ik was opgelucht toen ik Rob zag, maar ik zag geen mogelijkheid om dicht bij hem te zitten. De daaropvolgende week ging ik weer terug naar deze gemeente en ik werd een regelmatig bezoeker. Na mijn eerste bezoek heb ik Rob nooit meer gezien.


Op zoek naar God - De moeite waard
Eindelijk leek mijn zoektocht naar God de moeite waard te worden. De zaken begonnen nu logisch voor me te worden. Terwijl ik me begon te ontspannen, begon er in mijn hart iets te gebeuren. Wanneer de Schrift werd gelezen voelde ik mij vredig. De woorden uit de Bijbel hadden een zekere bekendheid. Na verloop van tijd begon ik te begrijpen waarom Jezus zo belangrijk is: zonder Hem zouden we God niet kunnen kennen. Hij kwam en stierf voor alle zonden van de wereld. Ik kon mijn pogingen om goed genoeg voor God te zijn eindelijk opgeven. Ik kon nu gewoon geloven in wat Jezus aan het kruis had gedaan. Ik vroeg God om mij vanwege de dood van Zijn Zoon te vergeven. Hij vergaf mij al mijn zonden en vanaf dat moment heb ik de zekerheid dat ik na mijn dood naar de hemel zal gaan.

Nu ik erop kan terugkijken, kan ik zien dat het werkelijk een wonder is dat ik de waarheid heb leren kennen. Ondanks alle verwarring van valse godsdiensten en mijn onbegrip van God en Zijn Woord, ken ik God nu! Ik weet ook hoe het is gebeurd: ik wilde Hem kennen en Hij heeft dat mogelijk gemaakt. Ik was volledig onwetend en "in het duister" wat betreft de Bijbelse waarheden, maar toch verplaatste Hij hele bergen om Zijn waarheid in mij te krijgen.

Er lijkt tegenwoordig meer verwarring over God te bestaan dan ooit tevoren. Maar ik wil het volgende even kwijt: ongeacht wat iemand wel of niet over God weet, als hij oprecht naar Hem op zoek gaat, dan zal hij Hem vinden.

Deuteronomium 4:29 zegt: “Maar ten slotte zult u de HEER, uw God, weer zoeken, en hem ook vinden, als u hem tenminste met hart en ziel zoekt.”


Op zoek naar God - Vergezeld van een belofte
Het bovenstaande Bijbelvers toont aan dat de zoektocht naar God vergezeld gaat van een belofte van God Zelf. De wetenschap dat je de ware en levende God zult vinden (geen afgod of valse godsdienst), als je Hem met heel je hart opzoekt, is een hele opluchting. Hij heeft het voor jou mogelijk gemaakt dat je tot Hem kunt komen, ongeacht hoe verward je bent of hoe slecht je omstandigheden zijn. Je hoeft niet hoog opgeleid, beroemd of rijk te zijn. Het maakt niet uit of je jong of oud bent, man of vrouw, eenzaam of gelukkig, ziek of gezond, of volledig onwetend over de Bijbel. Als je op zoek gaat naar God, dan zul je Hem vinden. God is groter dan alle obstakels die jij op je weg kunt tegenkomen. Hij zal je door alle wegblokkades van twijfel en angst heen helpen, maar je moet er onophoudelijk naar streven om Hem te kennen. God belooft dat je nooit alleen bent als je naar Hem op zoek bent.


Leer meer!



WAT DENK JIJ?
Wij hebben allemaal gezondigd en verdienen allemaal Gods oordeel. God, de Vader, stuurde Zijn eniggeboren Zoon om dat oordeel op Zich te nemen voor iedereen die in Hem gelooft. Jezus, de Schepper en eeuwige Zoon van God, die Zelf een zondeloos leven leidde, hield zo veel van ons dat Hij voor onze zonden stierf om zo de straf op Zich te nemen die wij verdienen. Volgens de Bijbel werd Hij begraven en stond Hij op uit de dood. Als jij dit werkelijk gelooft, er in je hart op vertrouwt en alleen Jezus als je Redder aanvaardt door te zeggen: "Jezus is Heer", dan zul je van het oordeel gered worden en de eeuwigheid met God in de hemel doorbrengen.

Wat is uw reactie?

Ja, ik wil Jezus volgen

Ik ben al een volgeling van Jezus

Ik heb nog steeds vragen





Hoe kan ik God kennen?




Waarom zou God je in de hemel moeten toelaten?


Copyright © 2002-2021 AllAboutLiving.org, Alle rechten voorbehouden